Portfolio

Uitgelicht

Magazine Naar School!

Een eigentijds vakblad voor het openbaar en algemeen toegankelijk onderwijs, verschijnt 5 keer per jaar. Ik ben er trots op dat ik al jaren hoofdredacteur van dit blad mag zijn.

 

VO Gids 2022

In oktober 2021 is hij weer op vrijwel alle basisscholen uitgedeeld: dé keuzegids voor het voortgezet onderwijs, voor kinderen in groep 8 en hun ouders. De oplage is verder gestegen tot boven de 200.000 exemplaren. Als hoofdredacteur zorg ik ervoor dat de 80 redactionele pagina's jaarlijks geactualiseerd worden.

Boek over het Krimpenerwaard College

Een geweldige opdracht: schrijven over de school waar ik ooit zelf op zat. Het eerste exemplaar was voor de burgemeester, maar bij de jeugd viel het boek ook in de smaak (zie foto). Oktober 2015.


Reisverhalen in De Caravan

Sinds 1 januari 2020 maak ik nog een blad: De Caravan, het clubblad van de Nederlandse Caravan Club. In deze tweemaandelijkse uitgave van 32 pagina's schrijf ik soms een reisverslag. Zoals dit verhaal over een reis naar het Lago Maggiore:
'Geen stress op de mooiste camping van Italië'


Leven met vitiligo

Boekje met museumtips 
Dit kleurrijke digitale flipbook
Op Excursie! biedt inspiratie voor leuke en leerzame uitstapjes met de kinderen. Het is een bundeling van afleveringen uit de rubriek Excursietip die ik jarenlang heb geschreven voor magazine Naar School! Gratis te bekijken.


Portfolio

 

Beker Tekst & Redactie werkt voor diverse opdrachtgevers. Hier vindt u een selectie van recent - en minder recent - geschreven artikelen.


Havo van de Toekomst: op naar meer rendement
Blije en gemotiveerde havo-leerlingen en een beter rendement van het havo-onderwijs. Dat moet de Havo van de Toekomst brengen. Op 16 scholen is een pilot gestart. De havo moet een eigen gezicht krijgen als  vhbo (voorbereidend hoger beroepsonderwijs). 'Het is geen vwo-light'.
Uit: magazine Naar School van VOS/ABB, nr 32 (mei 2022).


'Rendement leesles kan omhoog'
Meer kinderen leren lezen, dat is het doel en de passie van onderwijsadviseur Marita Eskes. Ze schreef een handboek vol praktische adviezen, want ze is ervan overtuigd dat het rendement van de leesles in de basisschool omhoog kan. En dan leren meer kinderen goed lezen.
Een interview uit: magazine Naar School! van VOS/ABB, nr 24 (oktober 2020).

 

Liever passend onderwijs dan labelcultuur

Waarom hebben tegenwoordig zoveel kinderen een stoornis als autisme en adhd? Steeds meer experts pleiten ervoor terughoudend te zijn met zulke diagnoses bij vaak nog jonge kinderen, want zo'n stempel heeft een enorme impact. Ze pleiten voor passend onderwijs zonder labels uit te delen. In dit artikel 3 experts aan het woord, met meesterlijke cartoon van Arend van Dam.

Uit: magazine Naar School! van VOS/ABB, nr 16 (december 2018).

 

 Aanpak jongensprobleem: kwestie van pedagogiek

Het percentage jongens in het vwo stijgt weer op ORS Lek en Linge in Culemborg. Tegen de trend in, want het onderwijs kampt al jaren met het zogenoemde 'jongensprobleem'. Daar heeft Lek en Linge een specifieke aanpak voor ontwikkeld, die lijkt te werken. Het is vooral een kwestie van pedagogiek.

Uit:magazine Naar School! van VOS/ABB, nr 9 (juni 2017).

 

'Snelle actie voorkomt gedragsproblemen'

De openbare Sterrenschool Apeldoorn heeft een manier gevonden om te voorkomen dat jonge kinderen gedragsproblemen ontwikkelen. Daarmee worden later veel kosten en ellende uitgespaard. 'Ze doen hier echt iets bijzonders'.

Uit: magazine Naar School! van VOS/ABB, nr 8 (april 2017).

 

'Leesproblemen nu preventief aanpakken'

Interview met prof. dr. Arjan van der Leij, expert op het gebied van leesproblemen. Hij is opgetogen over de nieuwe methode Bouw, waarmee het voor het eerst mogelijk wordt om leesproblemen - en dyslexie -  preventief zijn aan te pakken. ''Meer dan ooit, hebben we de kans om iets te doen aan laaggeletterdheid'.

Uit: Lexima Magazine, februari 2017.

 

Revolutionaire methode kan dyslexie voorkomen

Een methode om dyslexie te voorkomen: dat klinkt revolutionair. Toch lijkt dat nu waarheid te worden dankzij een nieuwe methode, ontwikkeld door de Universiteit van Amsterdam. De resultaten zijn spectaculair. Het geheim? Vroeg beginnen.

Uit: magazine Naar School! van VOS/ABB, nr 6 (december 2016).

 

'Meer leren en nooit meer zittenblijven'

Eindexamen doen op verschillende niveaus: een nieuw idee? Nee, het is wettelijk allang mogelijk, maar scholen doen het niet. Uitzondering is een openbare vmbo-school in Groningen. Daar gebeurt het wel. 'We doen het voor de kinderen, voor de twinkeling in hun ogen'.

Uit: magazine School! van VOS/ABB, nr 3 (mei 2015).

 

'Het recept voor een goede start'

Interview met Louis Tavecchio, emeritus-hoogleraar, over Voor- en Vroegschoolse Educatie. 'Werken met jonge kinderen is delicaat. Wie het juiste recept volgt, kan kinderen werkelijk een betere start geven'.

Uit: JongLeren, magazine over VVE van de gemeente Amsterdam, januari 2014.

 

'Geen eigen klas? Minder werkdruk'

Iedere leerkracht een eigen klas? Niet meer op de 60 scholen die werken met het Slim Fit-concept. Hier krijgt elke groep les van een team leerkrachten en assistenten. 'Mijn klas' is 'onze klas' geworden, en het resultaat is: meer handen, minder werkdruk.

Uit: magazine School! van VOS/ABB, mei 2013.

 

Kinderen leren meer met flexibele schooltijden

Het is opvallend hoe goed de resultaten zijn van het experiment met flexibele schooltijden. Geen vaste schoolvakanties, wél meer effectieve lestijd. 'Dit is het onderwijs van de toekomst'.

Uit: magazine School! van VOS/ABB, februari 2013.

 

'We raken getalenteerde jongens kwijt'

Interview met professor Louis Tavecchio over het

zogenoemde 'jongensprobleem' in het onderwijs.     

Uit: magazine School! van VOS/ABB nr 5, september 2011

 



 

 

 

Magazine School!